Novida on mukana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Digikyvykkyys-hankkeessa, jonka tavoitteena on paitsi edistää ammatillisen koulutuksen digitalisaatiota myös kehittää koulutuksen järjestäjien digikyvykkyyttä. Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian koordinoima hanke toteutetaan laajan ammatillisen koulutuksen järjestäjien verkostona, jossa Novidalla on keskeinen rooli.

Digitaidot tulevaisuuden kansalaistaitoina
Monipuolinen digiosaaminen sisältyy kiistämättä tulevaisuuden työntekijän työkalupakin varustukseen. Digitaalisten työvälineiden ja sovellusten hallintaa voidaan jo pitää välttämättöminä taitoina työelämässä. Novida haluaa toimia digikyvykkyyden kehityksen kärjessä niin henkilöstön kuin opiskelijoiden digiosaamisessa.

Digikyvykkyys-hankkeessa systemaattinen kehitys, tekoälyosaaminen, teemoitetut vertaisoppimisen tilaisuudet sekä osaamisen jakaminen toimivat keskiössä hankkeen sisällöissä. Rakennamme Novidassa verkoston kanssa yhteistä digivisiota, jossa jokaisella henkilökuntaan kuuluvalla jäsenellä olisi hallussaan vähintäänkin digiosaamisen perustaidot. Myös opiskelijoilta edellytetään kyseisten taitojen hallintaa esimerkiksi sähköisissä oppimisympäristöissä, joita Novidassa haluamme kehittää entistä opiskelijalähtöisimmiksi.

Pedagoginen asiantuntemus ja tekoäly
Tekoälyosaaminen on tulevaisuuden – ja nykyisyydenkin – taito, jota hyödyntämällä sekä henkilökunnan jäsen että opiskelija voi löytää uusia arkea helpottavia ulottuvuuksia päivittäiseen työskentelyyn.

Tekoälyn vahvuudet tulee tunnistaa tapauskohtaisesti. Esimerkiksi tiedonhaussa tekoäly voi toistaiseksi tuottaa virheellistä tietoa. Sen sijaan erityisesti generatiivinen tekoäly voi jo auttaa kirjoittamaan, kääntämään tekstejä, ideoimaan kokonaisuuksia sekä tuottamaan erilaisia kuvallisia sisältöjä. Tulevaisuuden ammattilainen osaa hyödyntää tekoälyä työkalupakistaan siten, että se otetaan käyttöön tarvittaessa, mutta ei kuitenkaan korvaamaan oman ajatteluprosessin tärkeää merkitystä.

Tekoälypalveluiden käyttö edellyttää opettajalta pedagogista asiantuntemusta sekä kehitysmyönteisyyttä. Opiskelijoilta ei tule kieltää tekoälyn käyttöä – onhan tekoälyn hallinta jo liitetty osaksi tutkintojen sisältöjä. Sen sijaan opettajan tulee ymmärtää tekoälyyn liittyvät mahdollisuudet sekä opastaa opiskelijoita käyttämään tekoälyä monipuolisesti. Tekoälyn voi valjastaa sparraajaksi, keskustelukumppaniksi tai vaikka kielen tarkistajaksi. Generatiivinen tekoäly kehittyy nopeasti, minkä johdosta myös koulutuksen järjestäjän on reagoitava kehitykseen joutuisasti.

Tekoälyosaamisen suunnannäyttäjä
Tekoälytaidot ovat pian osa yleisiä digitaitoja siinä missä kyky tunnistaa huijausviestit tai disinformaatio jo ovat. Voidaan siis todeta, että tekoälyosaaminen kuuluu pian tulevaisuuden työntekijän ominaisuuksiin, jotka pitävät kiinni yhteiskunnan toiminnoissa.

Kuulumalla Digikyvykkyys-hankkeen verkostoon voimme toimia Novidassa eräänlaisina suunnannäyttäjinä esimerkiksi osoittamalla, miten tekoälysovellukset otetaan käyttöön tietoturvallisesti, millä tavalla noudatamme samalla tekijänoikeuksia sekä milloin tekoälyn käyttö itsessään on hyödyllistä. Edellä mainittuihin teemoihin paneudumme ammatillisen koulutuksen järjestäjien laajojen verkostojen sisällä tuoden samalla tulokset jakoon.

Teksti: Julia Hyytiäinen